به گزارش ماین نیوز، بدون شک افزایش ساختوساز و بازسازی ورزشگاهها نیاز به فلزات پایه ازجمله فولاد و آلومینیوم را افزایش میدهد. تجربه در بازارهای خرید و فروش ثابت کرده است که با افزایش تقاضا قیمت و تولید نیز با افزایش همراه میشود. از سویی دیگر افزایش تقاضا میتواند فرصتی برای حضور هرچه بیشتر برخی کشورها در بازارهای جهانی باشد. برگزاری جامجهانی ۲۰۱۸م در روسیه و ۲۰۲۲م در قطر با توجه به نزدیکی مسافت این دو کشور به ایران موقعیت مناسبی برای رقابت در بازار فلزات ایجاد میکند اما استفاده از این فرصت نیازمند برنامهریزی و مدیریتی دقیق است.
نزدیکی به روسیه و قطر مزیتی برای ایرانکارشناس سرب و روی، درباره تاثیر برگزاری جامجهانی بر میزان مصرف و تولید فلزات پایه در گفتوگو با صمت اظهار کرد: بدون شک برگزاری رویدادهایی مانند المپیک بر افزایش تقاضای فلزات تاثیر خواهد داشت. البته این تاثیر بر برخی فلزات مانند سرب بسیار کم است اما در رابطه با روی داستان کمی متفاوتتر خواهد بود. با توجه به کاربرد روی در صنایع گالوانیزه، این فلز نیز میتواند در ساخت ورزشگاهها و ساختمانها حضور داشته و افزایش مصرف را در این بخش تجربه کند.
بهزاد صداقت ادامه داد: افزایش مصرف در میان فلزاتی همچون فولاد، آلومینیوم و مس به مراتب بیش از سایر فلزات است. البته فلز مس نیز تنها در مباحث زیربنایی ساخت ورزشگاهها و هتلها با افزایش مصرف مواجه میشود. بهعنوان مثال فلز مس در ساخت کابلهای برق برای برقرسانی در ورزشگاهها و هتلها استفاده خواهد شد. درحالحاضر نمیتوان درصدی از میزان مصرف فلزات پایه در روسیه برای مقدمات میزبانی جامجهانی مشخص کرد اما بهطور کلی میزان مصرف فولاد و آلومینیوم به مراتب بیشتر از مس و روی خواهد بود.
وی با اشاره به فرصت مناسب برای حضور ایران در بازار روسیه تصریح کرد: روسیه و قطر هر دو از نظر اقلیم شباهتهایی با کشور ما دارند، در نتیجه میتوان در زمینه صادرات فلزات پایه به این دو کشور برنامهریزی کرد. همانطور که پیشتر به آن اشاره کردم فلز فولاد جایگاه نخست استفاده در ساخت ورزشگاهها و هتل را کسب کرده است، در نتیجه با توجه به ذخایر فراوان سنگآهن در کشور و تولید فولاد در کشور ایران میتواند در زمینه صادرات به روسیه وارد همکاری شود. با توجه به روابط سیاسی مناسب میان دو کشور برگزاری جامجهانی ۲۰۱۸م در روسیه فرصتی مناسب برای صادرات فولاد، آلومینیوم و مس خواهد بود.
بنابه گفته این کارشناس، جامجهانی ۲۰۱۸م، فرصتی برای رقابت تولیدکنندگان فلزی ایران در روسیه خواهد بود، اما باید این نکته را در نظر داشته باشیم که کسب جایگاه مناسب در این بازار نیازمند افزایش تولید، برنامهریزی و بازاریابی خواهد بود. بازاریابی نقشی اساسی در حضور محصولات ایرانی در بازارهای هدف ایفا میکند، به همین دلیل تولیدکنندگان باید این فاکتور را در اولویتهای اصلی خود قرار دهند.
صداقت افزود: در اختیار داشتن ذخایر مس و روی مزیت خوبی برای بهدست آوردن بازارهای هدف است. تولیدکنندگان میتوانند با برنامهریزی مناسب در این زمینه ورود پیدا کنند. از سویی دیگر فاصله نزدیک ایران تا روسیه و قطر، مزیتی مهم برای حضور ایران در بازار این دو کشور محسوب میشود.
حضور در بازارهای بینالمللی نیازمند مدیریت استکارشناس بازار فلزات نیز در گفتوگو با صمت درباره تاثیر برگزاری جامجهانی فوتبال بر بازار فلزات، اظهار کرد: برگزاری چنین رویدادهایی با توجه به افزایش ساختوساز برای میزبانی تاثیر فراوانی بر بازار فلزات داشته و منجر به افزایش تقاضا خواهد شد. در نتیجه برای پاسخگویی به نیاز بازار تولید نیز باید افزایش پیدا کند. با توجه به اینکه ما در خاورمیانه بهعنوان بزرگترین تولیدکننده فولاد شناخته میشویم میتوانیم از فرصت پیشآمده استفاده مناسبی داشته باشیم. البته در تولید آلومینیوم و مس در جایگاه شناختهشدهای قرار نداریم اما میتوانیم برای کسب بازارهای ایجادشده درپی برگزاری جامجهانی ۲۰۱۸ و۲۰۲۲م در روسیه و قطر برنامهریزی خوبی داشته باشیم.
علیاصغر بهرامی در ادامه افزود: با توجه به ساخت ورزشگاهها و هتلهای جدید در روسیه و قطر برای میزبانی مسابقات جام جهانی در نتیجه میزان مصرف فلزاتی همچون فولاد، آلومینیوم و... افزایش پیدا میکند، این افزایش مصرف با توجه به نزدیکی ایران با این دو کشور تاثیر فراوانی بر بازار و تولیدات دارد. بنابراین با وجود قراردادهای اقتصادی ایران و روسیه این رویداد میتواند تولید فلزاتی همچون فولاد، آلومینیوم و مس را تحت تاثیر قرار دهد.
وی گفت: هرچند فرصت پیشآمده موقعیتی مناسب برای تولیدکنندگان محسوب میشود، اما نباید فراموش کرد که مدیریت کلید موفقیت در این موضوع است. استفاده از بازارهای ایجادشده در روسیه و قطر نیازمند مدیریت یکپارچه بخش خصوصی و پشتیبانی بخش دولتی است. این حمایتها میتواند از طریق سفارت، سرکنسولگریها و اتاقهای بازرگانی ایجاد شود.
هرچند جامجهانی ۲۰۲۲م در قطر نیز فرصت خوبی برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان فلزات پایه محسوب میشود اما باید این نکته را در نظر داشت که کشورهای حاشیه خلیجفارس با سرمایهگذاری مناسب، صنعت آلومینیوم خود را توسعه داده و توانستهاند بازارهای موجود در منطقه را از آن خود کنند. در نتیجه حضور تولیدکنندگان آلومینیوم ایرانی در این بازار کمی کمرنگ خواهد شد.
بهرامی بیان کرد: متاسفانه در صنعت آلومینیوم عملکرد موفقی نداشتیم این درحالی است که خط هرمزآل قبل از برخی کارخانههای موجود در امارات شروع بهکار کرده اما حضور چندان قوی همچون برخی تولیدکنندگان حاشیه خلیجفارس در بازارها نداشته است. اگر بخش خصوصی و دولتی تعامل خوبی با یکدیگر داشته باشند در صنعت آلومینیوم میتوانیم شاهد موفقیتهای خوبی باشیم. با توجه به قرارگیری کارخانههای المهدی و هرمزآل در جنوب کشور و دسترسی به منابع آبی میتوان حضور بهتری در بازارهای منطقه داشت. درواقع توسعه صنعت آلومینیوم برای حضور هرچه بهتر در بازارهای جهانی نیازمند اقدامات مدیریتی است.
وی تاکید کرد: صنعت آلومینیوم ایران با توجه به مزیتهای موجود در کشور توان رقابت با بحرین که یکی از بزرگترین تولیدکنندگان آلومینیوم در منطقه است را دارد، اما نکته مهم تامین مواد اولیه است. امروز واحدهای تولیدکننده آلومینیوم کشور در بحث تامین مواد اولیه و قطعات فنی خط تولید با مشکلاتی مواجه هستند که منجر به افزایش هزینه تولید میشود، درنتیجه تولیدکنندگان نمیتوانند از فرصتهای پیشآمده استفاده کنند.