گروه معادن
 
حضور بیشتر در بازارهای جهانی
ماين نيوز: امروزه بازاریابی یکی از اصلی‌ترین دلایل موفقیت در تجارت محسوب می‌شود. تولیدکنندگان و صادرکنندگان به هر میزان در بازاریابی عملکرد بهتری داشته باشند می‌توانند سهم بیشتری در بازارهای بین‌المللی را از آن خود کنند.

در کشور ما با توجه به اینکه جابه‌جایی مالی به دلیل وضع تحریم‌ها با مشکل مواجه است، بازاریابی جهانی به سختی انجام می‌شود. تولیدکننده و صادرکننده بیشتر به دنبال بازاریابی منطقه‌ای هستند. اما به طور کلی بازاریابی امروز در تجارت جایگاه ویژه‌ای به خود اختصاص داده است، به همین دلیل تولیدکنندگان و حتی خریداران نیز سعی می‌کنند در همایش‌های تخصصی بازاریابی که در نقاط مختلف جهان برگزار می‌شود، شرکت کنند.

درحال‌حاضر بازاریاب‌های داخلی به دلیل رکود ایجاد شده در بازار فلزات پایه به دنبال جذب بازارهای صادراتی هستند، البته نباید فراموش کرد موفقیت در این بخش به میزان زیادی بستگی به سیاست‌های خارجی دارد. در واقع تصمیم‌های جدید در سیاست‌های خارجی می‌تواند بازاریابی صادراتی را برای تولیدکنندگان داخلی آسان‌تر از گذشته کند. با توجه به مشکلاتی که در نقل و انتقال مالی برای کشورمان وجود دارد، عقد پیمان‌های همکاری میان شرکت‌های داخلی و خارجی می‌تواند در روان‌سازی فعالیت‌های صادراتی تولیدکنندگان موثر باشد.

درحال‌حاضر کاهش نرخ در بازار فلزات پایه حاکی از عملکرد نامطلوب بازاریابی در کشور است و این موضوع می‌تواند برای صنایع پایین‌دستی ایجاد نگرانی کند، در نتیجه شرکت‌ها برای حضور موفق‌تر در بازارهای جهانی می‌توانند با کاهش قیمت تمام‌شده خود در عملکرد موفق بازاریابی تاثیرگذار باشند. هرچه حاشیه سود نسبت به بهای تمام شده تولید کالا بیشتر باشد تولیدکننده می‌تواند در بازار جهانی بیشتر نقش‌آفرینی کرده و رقیب‌های خود را از میدان خارج می‌کند. البته کمک دولت در زمینه ارائه تسهیلات اعتباری نیز در حضور قدرتمند تولیدکنندگان در بازارهای جهانی بسیار موثر است.

* علی‌اصغر بهرامی
کارشناس بازار فلزات
تاریخ انتشار : يکشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۹:۲۱
کد مطلب: 21102
 
مرجع : روزنامه گسترش صمت